imwritesin
To KiLLing A MockIngBird  VS  Daughters Of ShAMe

Rini aku nak review dua buku yang aku beli recently ni....tajuk yer To Killing a mockingbird dengan daughters of shame.....dua2 buku nie sangat menarik lah..tak rugi di buat koleksi...very gripping and moving...

To KiLLing A MockIngBird by Harper Lee

Buku nie menceritakan pasal kehidupan Jean budak ppuan tomboy yang berusia 6 tahun...tinggal di Alabama..Maycomb. penceritaan berdasarkan view  Jean nie lah... cerita nie berlatar belakang zaman dulu2 lah.... pengalaman dia sebagai kanak2, dia lihat penindasan kaum antara black and white...sikap perkauman yang kuat..tapi bapak dia Atticus x racist...bapak dia anggap manusia tu sama jek...tapi masa zaman tu org putih dianggap bagus sangat lah..... Bapak dia peguam org kampung kat situ panggil bapak dia "nigger lover" cuz bapak dia jadi white yg pertama jadi peguam bela black... korang baca lah buku nie best giler lah...xdelah berat sangat novel....novel nie memang antara novel yg harus dibaca!!!  Tersenarai antara novel terbaik dan harus dibaca sebelum kita mati.

Daughters Of ShAMe by JasVinDer SaNghera

Novel nie lak menceritakan pasal forced marriage oleh keluarga yang selalu berlaku pada keluarga berketurnan India dan Pakistan....Jasvinder cuba menyingkap pengalaman and kisah2 mangsa perkahwinan paksa ni..Jasvinder sendiri adalah mangsa perkahwinan paksa ni..tapi dia sempat melarikan diri....Kakak Jasvinder yang tidak tahan dengan keganasan rumah tangga telah membunuh diri dengan membakar diri sendiri.....So Jasvinder nak tolong mangsa2 kawin paksa dan nak memberikan kesedaran pada masyarakat...sedih yer kebanyakan mangsa nie lepas kawin didera oleh suami....jadi hamba...ngeri jugalah membayangkan nasib perempuan2 dalam novel nie....Antara yang ngeri ialah apa yang terjadi kepada perempuan bernama Uzma..uzma telah dibunuh oleh suami dia dengan kayu besball dengan sebanyak 23 kali kesan pukulan dikesan oleh polis.....yang lebih menyayatkan hati 3 anak turut suami dia bunuh ,selepas suami dia bunuh Uzma... nak tahu lagi korang kena baca lah novel nie.........best Gilak gua cakap!!!!!

0 Responses

Post a Comment