imwritesin

nie nak nak cerita semalam aku kelas ekonomi form 5....bagi latihan topik ekonomi malaysia... mcm biasa budak kelas nie akan buat dengan sambil lewa hanya suku jek yang betul2 buat...aku dah malas nak layan budak2 kelas nie...perempuan lelaki sama jek...suka berbual...tido...kuat melawan.. sakit tekak and kepala aku kalo layan budak2 nie...menderita..tapi aku kesian dgn budak yg nak belajar...ada yg memang berpotensi tuk lulus dgn baik subjek nie..

sambil aku suruh diorg jawab soalan tuh.( most of them akan jawap soalan objektif main tibai dan berbual sambil gelak2)...panas hati aku...sambung balik...sambil tu aku aku bagi lah sikit situasi aku"kalo dapat SPM buruk nak pergi photostat result pun malu.....jangan lah sampai benda nie terjadi dekat you all"......then terjadi lah amok kan puaka dalam kelas tu!!! lama dah aku bersabar dengan sikap kurang hajar budak kelas nie...kalo aku berlembut makan kurang ajor!!

ikuti dialog aku dan seorang pelajar perempuan ni:

aku; "kalo dapat SPM buruk nak pergi photostat result pun malu.....jangan lah sampai benda nie terjadi dekat you all".

pelajar: ala cikgu saya tak malu...saya tak kisah..saya siap tampal result saya yang buruk saya tu kat kedai tuh! (sambil tersenyum gembira).  kalo saya tak pandai saya kawen jek...saya perempuan senang kawen jek!

mendengar statment bangsat student tu aku pun....menjerit satu sekolah......bergema lah satu bangun tu...(kalo u all nak tahu pengetua aku tgh observe cikgu sebelah kelas aku....hahahaha lantak aku nak ngamok...padan muka budak tu)

aku: hai bodoh! ko ingat ko perempuan pendidikan tu tak penting ker? ini zaman moden perempuan dan lelaki punya hak yang sama rata dapat kan pendidikan...ni bukan zaman dulu.

pelajar: saya kawen...jaga anak jek senang! (masih nak melawan!)

aku: pendidikan perlu bagi perempuan..sebab perempuann yang akan didik anak2...bagi motivasi kat anak tentang penting pendidkan tu...ko nak ke anak ko bodoh macam ko?

pelajar: saya tak kisah (cibai budak ni tau!)

aku: sebab perempuan macam ko lah maruah perempuan jatuh ko tahu!!

(budak lelaki bersorak dan pelajar perempuan terdiam....aku pun senyap sebab tekak aku sakit....tapi budak tu masih tetap macam biasa..tak insap...) pagi ni cikgu yang diobserve oleh pengetua tu ucapkan tahniah kan aku....hahahahahahah!

budak2 nie masih tidak insap walaupun tiap2 pagi diberikan nasihat dan motivasi ditapak perhimpunan dan di tambah lagi dgn nasihat guru2 di kelas....napa gelap sangat hati korang... aku kadang sedih ngk diaorg....aku budak2 felda....aku anak felda...mungkin budak2 terlampau dimanjakan sangat nak semua dapat...felda sekarang dah senang...tak macam aku dulu...pergi sekolah rendah bawak 20 sen jek...sekolah menengah 50 sen or rm 1 xpernah lebih. budak2 sekarang bawak rm5 ke sekolah..mewah. makin senang..makin sengal dan kurang ajar.

0 Responses

Post a Comment